4.15.2008

SAL COMENIANVM: Sapere Agere Loqui

"SAL uitae: Sapere Agere Loqui"

"Ruditatis antidotum eruditio est, qua in scholis ingenia imbui debent: sed ita, ut eruditio vera, ut plena, ut lucida, ut solida sit. Vera erit, si non nisi utilia vitae docentur et discuntur, ne postmodum queritandi occasio sit: necessaria ignoramus, quia necessaria non didicimus. Plena: si expoliatur mens ad sapientiam, lingua ad eloquentiam, manus ad actiones vitae solerter obeundas: hoc erit SAL illud vitae, sapere, agere, loqui. Lucida erit, ac per id firma et solida, si, qui quicquid docetur et discitur, non obscurum sit aut confusum, sed distinctum, articulatum, tanquam digiti manuum. Huius rei fundamentum est, ut sensualia recte praesententur sensibus, ne capi non possint.

Dico et alta voce repeto, postremum hoc reliquorum omnium esse fundamentum: quia nec agere nec loqui sapienter possumus, nisi prius omnia, quae agenda sunt et de quibus loquendum est, recte intelligamus. In intellectu autem nihil est, nisi prius fuerit in sensu. Sensus ergo circa rerum differentias recte percipiendas gnaviter exercere, erit toti sapientiae, totique sapienti eloquentiae, omnibusque prudentibus vitae actionibus fundamenta ponere. Quod quia vulgo in scholis negligitur, discipulisque discenda obiiciuntur, nec intellecta, nec sensibus recte praesentata, fit, ut docendi et discendi labor moleste procedat, exiguumque ferat fructum."



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Premite etiam hic, hic atque hic hoc ad uidendum alios nexus de Comenio et de Latine SALe

1 comentario:

  1. En, [Latinae uiuae linguae amantes], hunc accip[it]e salem, -quidni dicam sapientiae, [actionis et eloquentiae]?- cum diuina simul et humana hoc ipso condita fuerint.

    [Verba ab me partim sumpta ex Gomesii Miedis Commentariis de sale in praefatione ad Iacobum Austrium, Hspaniarum principem, Philippi f. (Valentiae 1579].
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    NOTA: Es bien sabido que en muchos ambientes culturales de la época, siglos XV y XVI existía una común y profunda vocación enciclopédica, que insuflaba buena parte de los escritos humanísticos, basada en la firme creencia en la unidad orgánica del universo scibile. Por otro lado, está constatado que los enciclopédicos Commentarii de sale de Gómez Miedes circularon por el norte de Europa, más concretamente por Alemania, en una versión “reducida” (para el lector protestante) titulada Halographia siue diascepseon de sale libri quattuor, editada por el médico alemán Petrus Uffenbach en 1605.
    Si Comenius consultó en algún momento esta obra enciclopédica sobre la sal, es un hecho, según creo, no comprobado, dada la situación actual en España de los Studia comeniana, pero si no fue así, estamos ante una interesante y cuanto menos curiosa coincidencia.

    Dixi

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